Cookie policy notice

By continuing to use this site you agree to our cookies policy below:
Since 26 May 2011, the law now states that cookies on websites can ony be used with your specific consent. Cookies allow us to ensure that you enjoy the best browsing experience.

This site is intended for health professionals only

At the heart of general practice since 1960

GP sues Daily Mail for £200,000 over 'insulting and oppressive' article

A Spanish GP is suing the Daily Mail for £200,000 after claiming that his professional reputation was damaged by an ‘unfair’ and ‘dishonest’ article by one of its columnists.

Dr Jose Antonio Serrano Garcia said an article by former Sun editor Kelvin Mackenzie was ‘unfair, insulting, oppressive and dishonest’, and caused him to take a more junior role in a different practice as he no longer felt confident or competent to continue in his own role.

London’s High Court heard that Mr Mackenzie wrote the article, headlined ‘A whole year of hell, thanks to a foreign doctor’, in the Daily Mail in April 2012.

He criticised Dr Serrano for his treatment of bus driver Kevin Jones – who had his driving licence taken away after the Hastings-based GP referred him to the DVLA over his alcohol consumption.

In it, Mr MacKenzie described how further tests revealed Mr Jones was not alcohol dependent and his licence was returned after a year, and also suggested that a ‘language barrier’ between doctor and patient resulted in a misdiagnosis.

Dr Serrano, 45, now seeks damages for libel from the paper’s publisher, Associated Newspapers Ltd over the claims that he did not listen to or understand his patient.

He says its publication caused him to lose confidence, which persuaded him to move from his practice in Hastings to a more junior role at a surgery in Bexhill-on-Sea.

Associated Newspapers is vigorously defending the claim, arguing the article was ‘true or substantially true’, as the doctor’s report to the DVLA was ‘inappropriate and unnecessary’.

The publisher also contends that some of the words used in the article were ‘honest comment’ and that Mr MacKenzie acted ‘in good faith’ based on the information he obtained through research.

Mr Justice Dingemans, hearing the case, was told Dr Serrano was based at the Roebuck House Practice, in Hastings, from 2002 onwards, after moving to the UK in 1995.

The GP saw Mr Jones at the Little Ridge Surgery, in St Leonards-on-Sea, in January 2011, when the 54-year-old bus driver complained of a painful swollen foot.

The court heard the consultation was a ‘difficult one for both doctor and patient’ and that what actually happened during it is subject to dispute between Dr Serrano and Associated Newspapers.

However, following the meeting, the doctor wrote to the DVLA indicating concern about Mr Jones’ alcohol consumption, which led to his licence being taken from him and the loss of his job.

Following further tests in October the same year, Mr Jones, of Pentland Close, St Leonards-on-Sea, was given his licence back and reinstated as a bus driver.

The events formed the subject of what Mr MacKenzie wrote and Dr Serrano’s case is that the article was ‘dishonestly published, with a reckless disregard for the truth’, to provide a further story on the columnist’s ‘xenophobic theme of foreign doctors’.

The GP’s barrister, Ronald Thwaites QC, told the court that the article suggested the doctor either didn’t understand or didn’t listen to what his patient told him about his drinking, which was a ‘shocking’ attack on his professional reputation.

Mr Thwaites added: ‘These criticisms strike at the root of a man’s profession and he is being attacked on these matters.’

 The doctor says the article’s publication had ‘distressing consequences’, as he no longer felt competent or confident to continue at the Roebuck Practice, instead moving to a more junior level – on lower pay – at a surgery in Bexhill.

 The hearing, expected to last several days, continues.

Readers' comments (96)

  • Should claim for £2 ,000,000 at least .

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • Completely innappropriate to have been reported in paper at all unless complaints procedures, gmc etc pursued first. Since when were GPs regulated by the Daily Mail

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • I suggest the British GPs start growing a pair and do the same

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • Good on this GP. Take the scummy rags down to the level they belong at, and give them a taste of their own medicine.

    More of the same please. sincerely hope he wins!

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • This case highlights the importance of GP's checking facts and having evidence before assuming a patient has an alcohol problem and removing their (and their families) livelihood. My view is that, if he reported without the evidence, he should be disciplined.

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • Agree with 9.34am - this sounds like a compensation-hungry, ambulance -chasing GP - just the kind of patients GPs purport to hate - pure hypocrisy

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • good!! someone has stood up against Daily mail.

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • @9:34 and 9:38 (which I am pretty certain are the same person).

    It is not the GP who decides if a patient is fit to drive or not. It is the medical team at the DVLA. It is up to the GP to highlight any concerns and let the DVLA know - then for the DVLA to investigate the patient and make a decision.

    It is similar to the advice given on child protection. A GP does not take children away - but must highlight concerns to social services so they can make a decision with all the information they need.

    Does your assumption (in 9:38) mean that GPs should be a free target for defamation, personal injury and personal attacks without any possibility of redress for the rest of their lives?

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • I agree with 10:06 - he is the best!

    Unsuitable or offensive? Report this comment

  • Who's letting Daily Mail reporter post on this site? Come on Pulse, you really need to start regulating your posters, this has been mentioned numerous times.

    On the subject - I quite agree we should be entitled to sue for slander. News papers and patients should be held responsible for their "opinion" that is expressed in public.

    Unsuitable or offensive? Report this comment

View results 10 results per page20 results per page50 results per page

Have your say